Find din kropstype (Ayurveda) – og se hvad der er sundt for dig

Sendt

 af Nicolay Zederlinn
www.flowfood.dk

Der er stor hjælp at hente i sundhedssystemet ayurveda, når man vil vide, hvilken mad og hvilke aktiviteter, som passer bedst til én. Det handler naturligvis først og fremmest om at lytte til kroppens behov og de signaler, den udsender. Vi indeholder alle en intelligens, som kan kontaktes ved at vende opmærksomheden indad, og på denne måde finde svarene på vores spørgsmål, men den ayurvediske viden om kropstyper kan være til hjælp, når man vil lære kroppens behov bedre at kende.
Mennesker er forskellige og har derfor også forskellige behov. Det, der er sundt for nogle kan være direkte usundt for andre. Nogle mennesker kan f.eks. spise mad i store mængder uden at tage et gram fedt på, mens andre stort set blot skal kigge på billederne i en kogebog, før vægten øges.

Ayurveda er et mere end 5000 år gammelt sundhedssystem, som beskriver 3 grundprincipper (vata, pitta og kapha), som er tilstede i alt.
Vata er hurtig, tør, let, bevægelig og kold
Pitta er varm, målrettet og skarp
Kapha er langsom, våd, tung, fast og kold

Disse tre grundprincipper er tilstede i alle mennesker i forskellige grad. Hvis en person f.eks. indeholder mest Vata, dominerer egenskaberne hurtig, tør, let, bevægelig og kold. Denne person vil spontant være tiltrukket af de modsatrettede kvaliteter (langsom, våd, tung, fast og varm), da det vil bringe balance i krop og sind. Er du kold, tiltrækkes du af varme, er du varm tiltrækkes du af kulde osv.
Nogle personer er domineret af blot en type (vata/pitta/kapha), mens de fleste har to typer stærk repræsenteret. Nogle få har lige meget af alle 3.

Her kan du teste dig selv og få en idé om, hvilken type du er:

Kropstypetest
Skriv et tal mellem 0 og 6 udfor hvert spørgsmål, og tæl sammen til sidst.

0= gælder ikke for mig, 3=gælder delvist, 6=gælder næsten altid.

Vata
1. _____ Mine aktiviteter er meget hurtige.
2. _____ Jeg er ikke god til at indprente mig noget og huske det senere.
3. _____ Jeg er livlig og begejstret af natur.
4. _____ Jeg er spinkel af bygning og har svært ved at tage på.
5. _____ Jeg har altid været hurtig til at lære nye ting.
6. _____ Min karakteristiske gang er let og hurtig.
7. _____ Jeg har tit svært ved at beslutte mig.
8. _____ Mit sind er meget aktivt, af og til rastløst, men også meget fantasifuldt.
9. _____ Jeg har ofte kolde hænder og fødder.

I alt_____
Pitta
1. _____ Jeg anser mig selv for at være meget effektiv.
2. _____ Jeg er yderst præcis og ordentlig i mine aktiviteter.
3. _____ Jeg er viljestærk og noget dominerende.
4. _____ Jeg bliver utilpas eller træt i varmt vejr – i højere grad end andre mennesker.
5. _____ Jeg sveder meget.
6. _____ Skønt jeg ikke altid viser det, har jeg let ved at blive vred eller irriteret.
7. _____ Jeg bliver utilpas, hvis jeg springer et måltid over, eller hvis det er forsinket.
8. _____ Jeg tåler ikke alt for stærk krydret mad.
9. _____ Jeg har god appetit. Hvis jeg vil, kan jeg spise store mængder.

I alt_____

Kapha
1. _____ Jeg gør normalt tingene langsomt og afslappet.
2. _____ Jeg tager lettere på end andre og har sværere ved at tabe mig.
3. _____ Jeg er rolig og stilfærdig af gemyt og er svær at hidse op.
4. _____ Jeg kan sagtens springe et måltid over uden at føle ubehag.
5. _____ Jeg har tendens til slimophobning, astma eller bihuleproblemer.
6. _____ Jeg er nød til at sove mindst 8 timer for at have det godt næste dag.
7. _____ Jeg sover meget tungt.
8. _____ Jeg bliver sjældent vred.
9. _____ jeg lærer ikke så hurtigt som andre, men jeg har en fortrinlig hukommelse.

I alt _____
1. Har du en høj score under en enkelt kategori og langt færre under de to andre, er du enten en vata, pitta eller kapha type og kan kikke under en af disse kategorier.

2. Er der derimod to kategorier med næsten lige høj scorer og mindre under den tredje, er du en blanding af de to typer med høj score, og der vil være kvaliteter under begge kategorier, som passer på dig. Du kan så kaldes en vata/pitta, vata/kapha eller pitta/kapha type. Gå til enten råd for VataPitta, VataKapha eller PittaKapha

3. Har du nogenlunde lige høj score under alle tre kategorier, er du en god blanding af alle kvaliteter. Se råd for VataPittaKapha

Husk altid at lytte til hvad din krop fortæller dig. Denne test er ment som en hjælp til at lytte og erstatter ikke et besøg hos egen læge eller evt. ayurveda-læge.
Du kan i øvrigt prøve en mere uddybende test på www.flowfood.dk

Råd for vata

Spis på samme tidspunkter hver dag og få tilstrækkeligt med mad
Få tilstrækkeligt med hvile og ro
Hold dig varm
Giv dig selv en kort massage hver morgen med varm sesamolie
Foretræk varm mad og drikke
Undgå for mange omskiftelser, rejser m.m.
Drik rigeligt med vand
Foretræk smagene sød, sur og salt. Reducer astringent (sammensnerpende), bitter og stærk
Undgå store mængder råkost og bønner.
Råd for Pitta

Få tilstrækkeligt med hvile
Reducér solbadning og sauna
Foretræk søde og bitre smage. F.eks. søde frugter og grønne bladgrøntsager.
Spis mild og kølende mad som f.eks. ghee (klaret smør), kokos, ris, spelt m.m.
Reducér stærke krydderier, surmælksprodukter, ost og salt.
Gå ture ved vand eller dyrk motion som svømning, sejlads og skisport

Råd for Kapha

Få mindst et kvarters kraftig motion hver dag og gerne mere
Sov ikke for meget
Spis let aftensmad
Reducér søde sager, fedt og mælkeprodukter
Foretræk varm mad og drikke
Spis let mad med vægt på de stærke, astringente og bitre smage

Råd for VataPitta type

Få tilstrækkeligt med hvile
Gå ture ved vand
Spis mild, sød mad som ris og andre kornprodukter, avokado, melon, sød kartoffel m.m.
Drik tilstrækkeligt vand

Efterår og vinter
Giv dig selv en kort sesamolie massage hver morgen efterfulgt af et varmt bad. Det modvirker søvnbesvær, bekymringer og stress. Kan du ikke tåle sesamolie, så prøv med kokosolie. I disse
årstider kan du desuden følge råd for vata.

Sommer
I denne årstid kan du følge råd for pitta.
Forår
I denne årstid kan du slappe mere af på rådene. Naturen vil spontant trække dig mod balance.

Råd for VataKapha type

Spis varm tilberedt mad
Hold dig varm og gå gerne i sauna
Gå ture i solen og husk at få rørt dig hver dag
Spis på samme tidspunkter hver dag
Dyrk motion dagligt
Sørg for at aftensmaden er fordøjet inden sengetid

Efterår og vinter
I disse årstider kan du desuden skæve lidt til råd for vata.

Forår
I denne årstid kan du desuden skæve lidt til råd for kapha.

Sommer
I denne årstid vil naturen spontant trække dig mod balance.
Råd for PittaKapha type

Få mindst et kvarters kraftig motion hver dag og gerne mere
Sørg for at aftensmaden er fordøjet inden sengetid
Foretræk bitter mad f.eks. alle typer kål, broccoli og spinat
Foretræk astringent mad som linser, bønner, æbler og pærer
Reducér fedtstoffer, surmælksprodukter, ost, creme fraise og salt
Reducér tung mad som klægt brød, kartofler og kød
Spis ikke for meget

Sommer
I denne årstid kan du desuden følge råd for pitta

Forår
I denne årstid kan du desuden skæve lidt til råd for kapha

Efterår og vinter
I denne årstid vil naturen spontant trække dig mod balance.
Råd for VataPittaKapha type

Spis på samme tidspunkter hver dag
Få tilstrækkeligt med hvile og ro
Giv dig selv en kort massage hver morgen med varm sesamolie

Følg råd for Vata efterår og vinter
Følg råd for Kapha om foråret
Følg råd for Pitta om sommeren

 

 

 

Artiklen er skrevet af Nicolay Zederlinn, der er forfatter til Ayurveda-bøgerne “Spis dig lykkelig” og “Sundhed er at lytte”. Nicolay var også indehaver af den vegetariske Restaurant Flow i København og har tidligere brugt 3 år med en indisk vismand, hvor han bl.a. lærte om det gamle sundhedssystem ayurveda. Læs meget mere om Ayurveda på www.flowfood.dk, hvor der også er salg af bl.a. Maharishi Ayurveda produkter og bøger.